Estratégias inovadoras no Ensino de Biologia, na prática e na formação: proposições dos docentes, mestres(as) e mestrandos(as) PROFBIO/UFPB – Volume 3
Keywords:
Basic education, Teaching by research, Teaching practice, active methodologies., Didactic sequence., Homeostasis, One HelthSynopsis
The book INNOVATIVE STRATEGIES IN BIOLOGY TEACHING, IN PRACTICE AND TRAINING: Propositions of Teachers, Masters and Masters Students PROFBIO/UFPB Volume 3 presents reports of the practices of didactic activities, developed and applied to high school students by basic education teachers Masters and Masters of the Program, which constituted innovations in the practice of each of them. The authors of the chapters are Masters of the 2017, 2018 and 2020 classes and students from the 2022 and 2023 classes, revealing the lasting impact of PROFBIO training. The volume is divided into three parts. PART I – ENVIRONMENT with six chapters and PART II – BODY with seven chapters describe teaching experiences that constitute a source of tools that can be appropriate or serve as inspiration for basic education and teaching teachers higher. PART III – TRAINING presents two theoretical chapters that address subjects present in the mandatory subjects of our Program. The motivational origin of these texts was to provide support material during the Master's degree to our students and those in the Network. However, the scope of the themes developed here makes their reach quite broad. The first deals with one health, a recent concept of great importance for current phenomena that require integration between environment, health and society. The second focuses on the central concept of physiology, homeostasis, in the search for an integrated approach with the aim of promoting the teaching-learning of this topic. Certainly, the chapters in this book can serve to update and reflect on teaching practice at all levels. In all cases, our expectation is to contribute to continued training towards the use of teaching approaches that promote meaningful student learning.
Chapters
-
ENSINO DE ECOLOGIA NUMA PERSPECTIVA INVESTIGATIVA: APRENDIZAGEM PARA ALÉM DOS CONTEÚDOS CONCEITUAIS
-
PERCEPÇÃO DO BIOMA CAATINGA NO RIO GRANDE DO NORTE PELOS ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO ATRAVÉS DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA
-
TESOUROS DA CAATINGA: CONHECENDO SUA BIODIVERSIDADE
-
A QUESTÃO AMBIENTAL E SUA ABORDAGEM NO CONTEXTO DAS ALTERAÇÕES ANTRÓPICAS NO RIO PARAÍBA: UMA ABORDAGEM INVESTIGATIVA
-
O ENSINO E APRENDIZAGEM ATRAVÉS DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA SOBRE RELAÇÕES ECOLÓGICAS
-
O CONCEITO DE NICHO FUNDAMENTAL E A DISSEMINAÇÃO DE ESPÉCIES DO GÊNERO AEDES
-
DNA INTERATIVO: FERRAMENTA ATIVA DE APRENDIZAGEM EM GENÉTICA E EPIGENÉTICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS (EJA)
-
CINEASTAS DA FERMENTAÇÃO: A CONSTRUÇÃO DE VÍDEOS COMO FERRAMENTA PEDAGÓGICA
-
UTILIZANDO O EMBRANQUECIMENTO CAPILAR COMO TEMÁTICA PARA ABORDAGEM DA ATIVIDADE ENZIMÁTICA
-
INVESTIGANDO A PRODUÇÃO DE ENERGIA NO CORPO HUMANO: UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA NO ENSINO MÉDIO
-
O QUE SENTIMOS POR MEIO DA PELE? UMA PROPOSTA INVESTIGATIVA PARA O ENSINO DOS SISTEMAS SENSORIAIS
-
HÁBITOS ALIMENTARES E ATIVIDADE FÍSICA: UMA ABORDAGEM PEDAGÓGICA PROTAGONISTA E INVESTIGATIVA.
-
PROPOSTA COM ATIVIDADES INVESTIGATIVAS SOBRE A DIFERENCIAÇÃO DAS GENITÁLIAS MASCULINA E FEMININA COM ESTUDANTES DA EJA
-
A SAÚDE ÚNICA (ONE HEALTH) COMO ABORDAGEM PEDAGÓGICA PARA O ENSINO DE BIOLOGIA
-
HOMEOSTASE: O DESAFIO DO CONCEITO CENTRAL DA FISIOLOGIA
Downloads
