A/R/TOGRAPHIC TESSITURES: Teaching of visual arts at the Specialized Reference Center for Social Assistance - São Gonçalo do Amarante (RN)

Authors

Robson Xavier Costa
Leandro Alves Garcia

Keywords:

Artes Visuais, Pesquisa em/sobre Artes Visuais, Artografia, CREAS, Ensino das Artes Visuais

Synopsis

This book is the result of the artistic research carried out by Leandro Alves Garcia in the Master's course in Visual Arts, in the Associated Postgraduate Program in Visual Arts (PPGAV UFPB / UFPE), under the guidance of Prof. Dr. Robson Xavier da Costa, I emphasize that we work with an investigation process that feeds our interests as artists / educators / researchers, both of which we seek to establish close research relationships based on the insertion and performance of the advisors in the Research Group in Art, Museums and Inclusion (AMI / UFPB / CNPq), addressing the multiple creative processes in contemporary art that work with non-hegemonic art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. Tradução Denise Bottmann. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
BOURRIAUD, Nicolas. O que é um artista (hoje)? In: Revista Arte & Ensaio. Rio de Janeiro: PPG Artes Visuais EBA UFRJ, Ano X, n. 10, p. 77-78, 2003.
CHILVERS, Ian (Org.). Dicionário Oxford de Arte. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla; revisão técnica Jorge Lúcio de Campos. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
CORAZZA, S. Pesquisar o acontecimento: estudo em XII exemplos. In: TADEU, T.; CORAZZA, S.; ZORDAN, P. Linhas de escrita. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
DEMO, Pedro. Pesquisa e construção do conhecimento: metodologia científica no caminho de Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1994.
DIAS, B.; IRWIN, R. (Orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013.
EDWARDS, Betty. Desenhando com o lado direito do cérebro. 4 ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 2005.
FERNÁNDEZ, Tatiana. Paisagens híbridas. In: DIAS, B.; IRWIN, R. (Orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 207 - 220.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25a. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 23a. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
GARCIA, Leandro Alves; MIRANDA, Atena Pontes de. Moda e inserção social: experiências a/r/tográficas com uma adolescente em conflito com a lei. In: Arte e Diversidade: anais do 2º Congresso Intersaberes em Arte, Museus e Inclusão/ 7ª Bienal Internacional de Arte Postal/ 10º Encontro Paraibano de Arte Terapia. Anais – João Pessoa (PB), UFPB, 2018. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/iiciami/126654-moda-e-insercao-social--experiencias-artograficas-com-uma-adolescente-em-conflitos-com-a-lei/ Acesso em: 02 jun. 2020.
GARCIA, Leandro Alves. Tessituras a/r/tográficas: ensino de artes visuais no Centro de Referência Especializado de Assistência Social – São Gonçalo do Amarante – RN. 131 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais: Ensino de Artes Visuais no Brasil). Paraíba: Universidade Federal da Paraíba, UFPB, 2019.
GOHN, M. G. M. Educação Não Formal e Cultura Política. 5a. ed. Sao Paulo: Cortez Editora, 2011.
GOHN, M. G. M. Educação Não Formal e o Educador Social: Atuação no desenvolvimento de projetos sociais. 1a. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
GOLDBERG, RoseLee. A arte da performance: do futurismo ao presente. São Paulo: Ed. Martins Fontes, 2006.
IRWIN, Rita. L. A/r/tografia. In: DIAS, B.; IRWIN, R. (Orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 27-35
IRWIN, Rita; SPRINGGAY, Stephanie. A/r/tografia como forma de pesquisa baseada na prática.In: DIAS, B.; IRWIN, R. (Orgs.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013. p. 137-153.
KAPROW, Allan. A educação do Não-Artista: parte I (1973). In: Revista Concinnitas. Rio de Janeiro: Revista do Instituto de Arte da UERJ, ano 4, n. 4, p. 214-226, mar. 2003.
KAPROW, Allan. Art which can’ be art. Disponível em: http://readingbetween.org/artwhichcantbeart.pdf Acesso em: 17 Out. 2017.
KAPROW, Allan. Assemblages, enviroments and happenings. Disponível em: http://web.mit.edu/jscheib/Public/performancemedia/kaprow_assemblages.pdf Acesso em: 06 Nov. 2017.
KAPROW, Allan. Sucessos e fracassos quando a arte muda. Trad. Inês de Araújo. Disponível em: http://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae18_allan_kaprow.pdf Acesso em: 14 Nov. 2017.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia politica. 13.ed. Rio de Janeiro:
Bertrand Brasil, 1989.
MELO, Protássio Pinheiro de. Contribuição indígena a fala norte-rio-grandense. Natal: Imprensa Universitária.1971.
MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira, GOMES, Romeu (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Editora Vozes, 2016.
NÓBREGA-THERRIEN, Sílvia Maria; THERRIEN, Jacques. Trabalhos científicos e o estado da questão: reflexões teórico metodológicas. In: Estudos em Avaliação Educacional, v. 15, n. 30, p. 5-16, jul./dez. 2004.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. 6.ed. Petropolis: Vozes, 2014.
OSTETTO, L. (Org.). Educação Infantil: saberes e fazeres da formação de professores. 5. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 30 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
READ, H. Educação pela arte. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
REISEWITZ, Maria. Joseph Beuys: o sentido da vida. In: Revista Mouro, n. 7, São Paulo, jan. 2012.
RIBEIRO, A. B.; et al. Desafios da atuação dos psicólogos nos CREAS do Rio Grande do Norte. In: Fractal: Revista de Psicologia. Vol.26, No.2, Rio de Janeiro, maio/ago. 2014.
SILVA, Vanessa Cristina da. Um arte-educador no ensino não-formal: um estudo dos sentidos e significados constituídos para a atividade docente de Arte e Cultura em medida socioeducativa. 183 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia da Educação). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUC-SP, 2012.
SIMSON, Olga R de Moraes Von; PARK, M. B.; FERNANDES, R. S. Educação não-formal: um conceito em movimento. In: Rumos educação-cultura e arte. (Org.). Visões singulares, conversas plurais. 1ed.Sao Paulo: Itau Cultural, 2007, v. 1, p. 13-41.
VICINI, Magda S. Dimensões comunicacionais no conceito de Escultura Social na arte de Joseph Beuys. In: Revista FAMECOS - mídia, cultura e tecnologia. Vol. 21, No.2, p.459 - 483, maio/ago. 2014.
VICINI, Magda S. A arte de Joseph Beuys, pedagogia e hipermídia. 2018. Disponível em: https://www.magdavicini.com.br/pt/artigo/a-arte-de-joseph-beuys-pedagogia-e-hipermidia Acesso em: 28 Nov. 2018.
WEILLER, Lika. Passo à Passo da Pintura. S.l.: s.n.199?
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2.ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Downloads

Published

December 7, 2020

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-65-5942-022-3