TEACHING AND LEARNING TO PERFORM THE PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT PROCESS IN APPC

Authors

Carmen Walentina Amorim Gaudencio Bezerra (ed)

Keywords:

psychological assessment, Scientific technical process, Clinical context, Psychodiagnosis, Psychological report

Synopsis

Didactic-pedagogical production to support teaching-learning activities, related to the training of students and psychologists to learn how to perform or better qualify for the execution of psychological assessment protocols and the preparation of psychological reports. The work shares the protocol for the execution of a project with students and psychologists interested in the area of ​​psychological assessment, the only private function of the psychologist. It explains the step-by-step execution of the training protocol used in the training that can be replicated by other teachers or studied individually. In addition to bringing cases and psychological reports that will serve as a model for apprentices interested in training to perform the technical-scientific process of psychological assessment until its final stage of delivery of results.

Chapters

  • THE IMPORTANCE OF RAPPORT FOR PRACTICE IN PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT
    Carmen Walentina Amorim Gaudencio Bezerra, ISADORA COUTINHO DE SOUSA, PEDRO HENRIQUE NASCIMENTO DE ALMEIDA, PAULO HENRIQUE BEZERRA GUEDES
  • CLINICAL INTERVIEW: base instrument for the psychological assessment process
    Carmen Walentina Amorim Gaudencio Bezerra, ISADORA COUTINHO DE SOUSA, PEDRO HENRIQUE NASCIMENTO DE ALMEIDA, PAULO HENRIQUE BEZERRA GUEDES
  • APPLICATION OF ROLEPLAY IN THE PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT PROCESS
    Carmen Walentina Amorim Gaudencio Bezerra, ISADORA COUTINHO DE SOUSA, PEDRO HENRIQUE NASCIMENTO DE ALMEIDA, PAULO HENRIQUE BEZERRA GUEDES
  • GENOGRAM: complementary source of data in the process of psychological assessment
    Carmen Walentina Amorim Gaudencio Bezerra, ISADORA COUTINHO DE SOUSA
  • TRAINING IN THE APPC PROJECT: teaching and supervision in psychological assessment
    Carmen Walentina Amorim Gaudencio Bezerra, ISADORA COUTINHO DE SOUSA, PEDRO HENRIQUE NASCIMENTO DE ALMEIDA
  • MARIANA CASE. Adolescence, Mental Health, and Non-Suicidal Self-Injury
    Carmen Walentina Amorim Gaudencio Bezerra, GISELE SUMINSKI MENDES
  • CRACK CASE. Abuse, childhood trauma and adult psychopathology
    Carmen Walentina Amorim Gaudencio Bezerra, GISELE SUMINSKI MENDES
  • CASO EMILIO. Religiosidad, Homosexualidad y Abuso Sexual Infantil
    Carmen Walentina Amorim Gaudencio Bezerra, THIAGO PINTO SIQUEIRA CAMPOS
  • INGRID CASE Adolescence, Anxiety and Communication Difficulty
    Carmen Walentina Amorim Gaudencio Bezerra, LUCAS JOSÉ BACALHAU SILVEIRA
  • CASE ANA LUIZA: Impacts of domestic violence on a young adult
    Carmen Walentina Amorim Gaudencio Bezerra, LETÍCIA VERÍSSIMO DE CARVALHO
  • HELENA CASE. Post Traumatic Stress and “Post-Covid Conditions”
    Carmen Walentina Amorim Gaudencio Bezerra, GISELE SUMINSKI MENDES

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

PEDRO HENRIQUE NASCIMENTO DE ALMEIDA

 Discente monitor e tutor da disciplina avaliação psicológica. Extensionista do Projeto APPC/UFPB.

PAULO HENRIQUE BEZERRA GUEDES

Psicólogo do Pronto Atendimento em Saúde Mental – PASM/João Pessoa. Extensionista do Projeto APPC.

GISELE SUMINSKI MENDES

Psicóloga colaboradora do LAICF da UFPB e do Viver Bem da Polícia Militar. Tutora do Projeto APPC/UFPB.

LETÍCIA VERÍSSIMO DE CARVALHO

Discente monitora e tutora da disciplina avaliação psicológica. Extensionista do Projeto APPC/UFPB.  

THIAGO PINTO SIQUEIRA CAMPOS

Psicólogo colaborador do LAICF. Tutor do Projeto APPC/UFPB.

LUCAS JOSÉ BACALHAU SILVEIRA

Psicólogo colaborador do LAICF. Tutor do Projeto APPC/UFPB.

References

AMBIEL, Rodolfo Augusto Matteo. et al. (Org). Avaliação psicológica: guia de consulta para estudantes e profissionais de psicologia. 1ª edição. São Paulo: Casapsi, 2011.

ARAÚJO, Maria de Fátima. Estratégias de diagnóstico e avaliação psicológica. Rev. Psicologia: Teoria e prática, São Paulo, v. 9, n.2, p. 126-141, 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ptp/v9n2/v9n2a08.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.

BALLARDIN, Maria da Graça. A Entrevista Investigativa e o Policial Entrevistador. Orientador: Lilian Milnistsky Stein. 2010. 93p. Dissertação (Mestrado) - Mestrado em cognição humana,

ALONSO, Pamela; MOSCOSO, Silvia. Structured behavioral and conventional interviews: Differences and biases in interviewer ratings. Rev. psicol. trab. organ., Madrid, v. 33, n. 3, p. 183-191, 2017. https://dx.doi.org/10.1016/j.rpto.2017.07.003. Disponível em: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1576-59622017000300183&lng=es&nrm=iso&tlng=en. Acesso em: 10 ago. 2022.

ARAÚJO, Maria de Fátima. Estratégias de diagnóstico e avaliação psicológica. Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 126-141, 2007. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ptp/v9n2/v9n2a08.pdf. Acesso em: 27 jul. 2022.

BORSA, Juliane Callegaro. Considerações sobre a Formação e a Prática em Avaliação Psicológica no Brasil. Temas em Psicologia, [s. l.], v. 24, n. 1, p. 131-143, 2016. DOI https://doi.org/10.9788/TP2016.1-09. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-389X2016000100006. Acesso em: 28 jul. 2022.

NORONHA, Ana Paula Porto. et al. Ensino da Avaliação Psicológica em Instituições de Ensino Superior Brasileiras. Universitas: Ciências da Saúde, [s. l.], v. 3, n. 1, p. 1-14, 2005. DOI https://doi.org/10.5102/ucs.v3i1.543. Disponível em: https://www.publicacoesacademicas.uniceub.br/cienciasaude/article/view/543. Acesso em: 28 jul. 2022.

BONFÁ-ARAÚJO, Bruno; FARIAS, Eliana Santos. Avaliação psicológica: a monitoria como estratégia de ensino-aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional [online]. 2020, v. 24. https://doi.org/10.1590/2175-35392020208998.

Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/LbZWzVM6kQwRHdVkg8hpb9w/?lang=pt#. Acesso em: 14 ago. 2022.

BORSA, Juliane Callegaro. Formação profissional em avaliação psicológica: Integração entre ensino, pesquisa e extensão universitária. Rev. bras. orientac. prof, Campinas, v. 22, n. 1, p. 73-83, jun. 2021. http://dx.doi.org/10.26707/1984-7270/2021v22n107. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script= sci_arttext & pid=S1679-33902021000100007 & lng= pt nrm=iso. Acesso em: 18 ago. 2022.

FREIRES, Leogildo Alves et al. Ensino da avaliação psicológica no Norte brasileiro: analisando as ementas das disciplinas. Avaliaçao Psicologia: Inter American Journal of Psychological Assessment, v. 16, n. 2, p. 205-214, 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/avp/v16n2/v16n2a12.pdf. Acesso em: 18 ago. 2022.

CEBERIO, Marcelo Rodríguez; VIDELA, Marcos Díaz. Las mascotas en el genograma familiar. Ciencias Psicológicas, v. 14, n. 1, 2020. DOI https://doi.org/10.22235/cp.v14i1.2112. Disponível em: http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212020000101301. Acesso em: 04 set. 2022.

Conselho federal de psicologia. Resolução nº 09, de 25 de abril de 2018. Estabelece diretrizes para a realização de Avaliação Psicológica no exercício profissional da psicóloga e do psicólogo, regulamenta o Sistema de Avaliação de Testes Psicológicos–SATEPSI e revoga as Resoluções n° 002/2003, nº 006/2004 en° 005/2012 e Notas Técnicas n° 01/2017 e 02/2017, 2018. Disponível em: https://satepsi.cfp.org.br/docs/ResolucaoCFP009-18.pdf. Acesso em: 06 set. 2022.

COSTA, Rosalina Pisco. Graphical representation of families using Genopro (r): (re) discover

the family genogram in the context of qualitative research. Indagatio Didactica, v.5, n.2,

p.723-733, 2013. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4428. Acesso em: 12 set. 2022.

AMBIEL, Rodolfo Augusto Matteo. et al. Ensino de avaliação psicológica: dificuldades relatadas por uma amostra de docentes brasileiros. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 18, n. 2, p. 515-530, 2018. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/38810/27639. Acesso em: 14 ago. 2022.

AGUIRRE, Ana Maria de Barros. et al. A formação da atitude clínica no estagiário de psicologia. Psicologia USP, v. 11, p. 49-62, 2000. DOI https://doi.org/10.1590/S0103-65642000000100004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/4RChbgBjWm9fHpdb3VxSzmd/?lang=pt. Acesso em: 09 set. 2022.

BORSA, Juliane Callegaro. Formação profissional em avaliação psicológica: IntegrAÇÃO entre ensino, pesquisa e extensão universitária. Rev. bras. orientac. prof, Campinas, v. 22, n. 1, p. 73-83, jun. 2021. DOI http://dx.doi.org/10.26707/1984-7270/2021v22n107. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902021000100007&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 14 set. 2022.

CANTELE, Juliana; ARPINI, Dorian Monica; ROSO, Adriane. Psicologia no modelo atual de atenção em saúde mental. Psicologia: Ciência e Profissão [online]. v. 32, n. 4. pp. 910-925, 2012. DOI https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000400011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/ShHmYs5bLGq7XGmWV3vL8pC/?lang=pt#. Acesso em: 09 set. 2022.

PEIXOTO, Ana Claudia de Azevedo. et al. A Percepção de Estagiários em diferentes IES do Brasil sobre a Supervisão. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 34, p. 528-539, 2014. DOI https://doi.org/10.1590/1982-3703001482013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/FwzbCkRfhQVQWvMFmbsgZTD/?lang=pt. Acesso em: 09 set. 2022.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION - APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed, 2014.

ARATANGY, Eduardo Wagner; RUSSO, Fabiana de Laurentis; GIUSTI, Jackeline S.; Cordás, Táki Athanássios. Como lidar com a automutilação: guia prático para familiares, professores e jovens que lidam com o problema da automutilação. 2°ed. São Paulo: Hogrefe, 2018.

BRASIL. Ministério da Saúde. Proteger e Cuidar da Saúde de Adolescentes na Atenção Básica. Brasília (DF): Ed. Ministério da Saúde; 2017.

BERGAMO, Lilian Paula Degobbi. Maus-tratos físicos de crianças: contribuições para a avaliação de fatores de risco psicossociais. Dissertação apresentada a Faculdade de Filosofia Ciência e Letras de Ribeiro Preto, Universidade de São Paulo, 2007.

BIASUZ, Rejane Beltrão de Souza; BÕECKEL, Mariana. Trauma na infância e Regulação emocional na adultez em uma amostra de adultos universitários, 2012.

BOWLBY, John. Cuidados Maternos e Saúde Mental, 2ª Ed., São Paulo, Martins Fontes, Coleção Psicologia e Pedagogia, 1988.

BOWLBY, Jhon. Formação e Rompimento de Laços Afetivos. 3ª Ed., São Paulo, Martins Fontes, 1997.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Boletim epidemiológico [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2017c. Disponível em: <http://portalarquivos.saude.gov.br/images/pdf/2017/setembro/21/2017-025-Perfilepidemiologico-das-tentativase-obitos-por-suicidio-no-Brasil-e-a-rede-de-atencao-asaude.pdf>. Acesso em: 20/10/2021.

CARMO, Julia de Souza; SILVEIRA, Pedro Henrique Feldman Sznajderman; VIGNARDI, Renan Gianecchini; CANICOBA, Gabriel Stecca; MOTA, Anna Carolina Macieira Feitosa; MIZIARA, Carmen Silvia Molleis Galego; MIZIARA, Ivan Dieb. Autolesão não suicida na adolescência como fator de predisposição ao suicídio. Saúde, Ética & Justiça. 2020;25(1):3-9.

CEDARO, José Juliano; NASCIMENTO, Josiana Paula Gomes do. Dor e gozo: Relatos de mulheres jovens sobre automutilações. Psicologia USP, 2013, 24(2), 203-223. https://doi.org/10.1590/ S0103-65642013000200002.

FONSECA, Paulo Henrique Nogueira da; SILVA, Aline Conceição; ARAÚJO, Leandro Martins Costa de; BOTTI, Nadja Cristiane Lappann. Autolesão sem intenção suicida entre adolescentes. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 70(3), 246-258. 2018. Recuperado em 13 de fevereiro de 2022. <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672018000300017&lng=pt&tlng=pt>.

GIUSTI, Jackeline Suzie. Automutilação: Características clínicas e comparação com pacientes com transtorno obsessivo-compulsivo (tese). Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil, 2013.

PAPALIA, Diane E.; FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento Humano. 12ª ed. Porto Alegre, Artmed, 2013.

SANTOS, Amanda Albino dos; BARROS, Daniela Ribeiro; LIMA, Brunno Marcondes de; BRASILEIRO, Tamíris da Costa. Automutilação na adolescência: compreendendo suas causas e consequências. Temas em Saúde [Internet]. 2018 [citado 2020 fev 11];18(3):116-42. Disponível em: http://temasemsaude.com/wp-content/uploads/2018/09/18308.pdf.

SILVA, Aline Conceição; BOTTI, Nadja Cristiane Lappann. Comportamento autolesivo ao longo do ciclo vital: revisão integrativa da literatura. Rev. Port. Enferm. Saúde Mental. 2017 dez;20(18):67-76. http://dx.doi.org/10.19131/rpesm.0194.

SILVA, Ana Clara; BEZERRA Arielly; QUEIROZ, Kalyana. Autolesão (cutting): uma problemática (não tão) oculta nas escolas públicas nas escolas de Mossoró/RN. Brazilian Journal of Development. v.07, n.02, p.14514 - 14530, 2021.

TRINCO, Maria Edite de Miranda; SANTOS, José Carlos; BARBOSA, António. Vivências e Necessidades dos Pais no Internamento do Filho Adolescente com Comportamento Autolesivo. Rev Enfermagem. 2017 abr;4(13):115-24. http:// dx.doi.org/10.12707/RIV17008.

TORO, Giovana Vidotto Roman et al. O desejo de partir: um estudo a respeito da tentativa de suicídio. Psicol. rev. (Belo Horizonte), Belo Horizonte, v. 19, n. 3, p. 407-421, 2013. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-11682013000300006&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 24fev2022. http://dx.doi.org/DOI-10.5752/P.1678-9563.2013v19n3p407

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Coming of age: adolescent health [Internet]. Geneva: WHO; 2018. Disponível em: https://www. who.int/health-topics/adolescents/coming-of-age-adolescent-health/. Acesso em 29jan2022.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Suicide [Internet]. Geneva; 2019. Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/suicide. Acesso em 10jul2020.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Saúde mental do adolescente [Internet]. Geneva; 2021. Disponível em: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health. Acesso em 24jul2022.

AMERICAN Psychiatric Association. Manual Diagnóstico e Estatístico de transtornos mentais. 5. ed. Washington, DC: American Psychiatric Association, 2014.

ASMUNDSON, Gordon J.G. et al. Do pre-existing anxiety-related and mood disorders differentially impact COVID-19 stress responses and coping? J Anxiety Disord. 2020 Aug; 74:102271. doi: 10.1016/j.janxdis.2020.102271. Epub 2020 Jul 7. PMID: 32673930; PMCID: PMC7342169.

BARBOSA, Leopoldo Nelson Fernandes et al. Brazilian’s frequency of anxiety, depression and stress symptoms in the COVID-19 pandemic. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil [online]. 2021, v. 21, n. Suppl 2, pp. 413-419. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/18069304202100S200005>. Acessado em: 21 Ago2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria Extraordinária de Enfrentamento à COVID-19. Gabinete. Nota Técnica n. 31/2021 - SECOVID/GAB/SECOVID/MS. Orientações preliminares sobre “condições pós covid” [Internet]. Brasília, DF: Ministério da Saúde; 2021. Disponível em: <https://rts.saude.gov.br/portal/ documento/2581/arquivo>. Acesso em: 07ago2022.

CARAVALHO, Délton Winter de. A natureza jurídica da pandemia da Covid19 como um desastre biológico. 21 abril 2020. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2020-abr-21/direito-pos graduacao-natureza-juridica-pandemia-covid-19-desastre-biologico. Acesso em 15ago2022.

CHEW, Qian Hui; WEI, Ker Chiah; VASOO, Shawn; CHUA, Hong Choon; SIM, Kang. Narrative synthesis of psychological and coping responses towards emerging infectious disease outbreaks in the general population: practical considerations for the COVID-19 pandemic. Singapore Med J. 2020 Jul; 61(7):350-356. doi: 10.11622/smedj.2020046. Epub 2020 Apr 3. PMID: 32241071; PMCID: PMC7926608.

COÊLHO, Angela E.L. “Percepção de risco no contexto da seca: um estudo exploratório”. Psicologia para a

América Latina. México, n. 10, jul. 2007.

DAMIANO, Rodolfo Furlan et al. Post-COVID-19 psychiatric and cognitive morbidity: Preliminary findings from a Brazilian cohort study. Gen Hosp Psychiatry; 75: 38-45, 2022.

FRANCO ADRIANO, Maria Soraya Pereira et al. Síndrome Respiratória Aguda Grave e a COVID-19 (SARS-Cov-2): uma revisão narrativa. Enfermagem em Foco, 11(2.ESP), 2020.

FUSCO, Suzimar de Fátima Benato et al. Ansiedade, qualidade do sono e compulsão alimentar em adultos com sobrepeso ou obesidade*. Extraído da tese: “Efetividade da terapia floral na ansiedade de adultos com sobrepeso ou obesidade: ensaio clínico randomizado e controlado”. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Medicina, 2018. Revista da Escola de Enfermagem da USP [online]. 2020, v. 54. [Acessado 18 Agosto 2022], e03656. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1980-220X2019013903656>. Epub 11 Dez 2020. ISSN 1980-220X. https://doi.org/10.1590/S1980-220X2019013903656.

INFANTE, Francisca. A resiliência como processo: uma revisão da literatura recente. Resiliência: descobrindo as próprias fortalezas, 23-38, 2005.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; SOUZA, Edinilsa Ramos de; CONSTANTINO, Patrícia. Missão de prevenir e proteger: condições de vida, trabalho e saúde dos policiais militares do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2008.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION - APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed, 2014.

BEARD, John R; GALEA, Sandro; VLAHOV, David. Longitudinal population-based studies of affective disorders: Where to from here? BMC Psychiatry, 8, p. 1-11. 2008. https://doi.org/10.1186/1471-244X-8-83.

BÉRGAMO, Lilian Paula Degobbi. Maus-tratos físicos de crianças: contribuições para a avaliação de fatores de risco psicossociais. 2007. 132f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2007.

BIASUZ, Rejane Beltrão de Souza; BÖECKEL, Mariana. Trauma na infância e regulação emocional na adultez em amostra de adultos universitários. Rio Grande do Sul: Faculdades Integradas de Taquara, 2012.

BOGOCHVOL, Ariel. Bipolar, maníaco, depressivo. Opção Lacaniana [online]. Nova série, Ano 5, nº 15, pp. 1-20. Novembro, 2014. ISSN 2177-2673 1. Disponível em: http://www.opcaolacaniana.com.br/pdf/numero_15/bipolar_maniaco_e_depressivo.pdf. Acesso em: 06set2022.

DARUY-FILHO, Ledo; BRIETZKE, Elisa; KLUWE-SCHIAVON, Bruno; FABRES, Cristiane da Silva; GRASSI-OLIVEIRA, Rodrigo. Childhood maltreatment and coping in bipolar disorder. Psychology & Neuroscience [online]. 2013, v. 6, n. 3, pp. 271-277. Available from: <https://doi.org/10.3922/j.psns.2013.3.05>. Epub 28 Feb 2014. ISSN 1983-3288. https://doi.org/10.3922/j.psns.2013.3.05.

ALBERDI-PARAMO, Iñigo; SAIZ-GONZALEZ, María Dolores; DIAZ-MARSA, Marina; CARRASCO-PERERA, Jose Luis. Bullying and childhood trauma events as predictive factors of suicidal behavior in borderline personality disorder: Preliminary findings. Psychiatry research v. 285 (2020): 112730. doi: 10.1016/j.psychres.2019.112730. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31831199/. Acesso em: 09 set. 2022.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais (DSM5). Tradução de M. I. C. Nascimento et al. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

CASTRO, Ángel; IBÁÑEZ, Javier; MATÉ, Berta; ESTEBAN, Jessica; BARRADA, Juan Ramón. Childhood Sexual Abuse, Sexual Behavior, and Revictimization in Adolescence and Youth: A Mini Review. Front Psychol. 2019. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02018. PMID: 31543854; PMCID: PMC6728807. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31543854/. Acesso em: 10 set. 2022.

ETENGOFF, Chana; LEFEVOR, Tyler G. Sexual prejudice, sexism, and religion. Current Opinion in Psychology, v. 40, p. 45-50, 2021. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33007574/. Acesso em: 09 set. 2022.

FRANCISCO, Marcos Vinícius; COIMBRA, Renata MAria. (2015). Análise do bullying escolar sob o enfoque da psicologia histórico-cultural. Estudos de Psicologia, v. 20, n. 3, p. 184-195. https://doi.org/10.5935/1678-4669.20150020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/Spkmh7NbDXJrVzpLHvkVjKx/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 11 set. 2022.

GANNON, Theresa A. A compositional explanatory theory of pedophilia. Aggression and Violent Behavior, v. 61, 2021, 101662, ISSN 1359-1789. https://doi.org/10.1016/j.avb.2021.101662. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1359178921001166. Acesso em: 09 set. 2022.

GLINA, Flavia; CARVALHO, Joana; BARROSO, Ricardo; CARDOSO, Daniel. Lay People´s Myths Regarding Pedophilia and Child Sexual Abuse: A Systematic Review. Sexual Medicine Reviews, 2022. ISSN 2050-0521. https://doi.org/10.1016/j.sxmr.2022.06.010. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36030179/. Acesso em: 10 set. 2022.

GONZÁLEZ-JIMÉNEZ, Antonio José; FISCHER, Vinicius. Gender and Sexual Orientation among Adolescents in Brazil: An Analysis of the Prejudice and Bullying in the Educational Context. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 237, 2017, p. 38-43. ISSN 1877-0428. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.008. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042817300083. Acesso em: 10 set. 2022

JOMAR, Rafael Tavares; FONSECA, Vitor Augusto de Oliveira; RAMOS, Dandara de Oliveira. Effects of sexual orientation-based bullying on feelings of loneliness and sleeping difficulty among Brazilian middle school students. Rio de Janeiro, RJ, Brazil. Jornal de Pediatria [online]. 2021, v. 97, n. 2, pp. 233-241. https://doi.org/10.1016/j.jped.2020.03.005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jped/a/rXHCDjptZff7sQtrXCRMfFh/?lang=en. Acesso em: 12 set. 2022.

SHEPPERD, James A.; POGGE, Gabrielle; LIPSEY, Nikolette P.; SMITH, Collin Tucker MILLER, Wendi A. (2021). The link between religiousness and prejudice: Testing competing explanations in an adolescent sample. Psychology of Religion and Spirituality, v. 13, n. 3, p. 358–369. https://doi.org/10.1037/rel0000271. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2019-36352-001. Acesso em: 10 set. 2022.

SOLOFF, Paul H.; LYNCH, Kevin G., KELLY, Thomas M. Childhood abuse as a risk factor for suicidal behavior in borderline personality disorder. J Pers Disord. 2002. v. 16, n. 3, p. 201-214. doi: 10.1521/pedi.16.3.201.22542. PMID: 12136678. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12136678/. Acesso em: 10 set. 2022.

UCAR, Gözde Kiral; ÖZDEMIR, Gamze. Social dominance, hostile sexism and justifications: Examining attitudes towards wife abuse among Turkish men. Personality and Individual Differences, v. 176, 2021. ISSN 0191-8869. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110785. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886921001604. Acesso em: 10 set. 2022.

WALKER, Hannah. E.; FREUD, Jennifer S.; ELLIS, Robyn. A.; FRAINE, Shawn M.; WILSON, Laura C. (2017). The prevalence of sexual revictimization: a meta-analytic review. Trauma Violence Abuse, v. 20, n. 1, p. 67–80. 10.1177/1524838017692364. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29333937/. Acesso em: 12 set. 2022.

WANG, Wei-Li; HUNG, Hao-Yuan; CHUNG, Chi-Hsiang; HSU, Ju-Wei; HUANG, Kai-Lin; CHAN, Yuan-Yu; CHIEN, Wu-Chien; CHEN, Mu-Hong. Risk of Personality disorders among childhood maltreatment victims: A nation-wide population-based study in Taiwan. Journal of affective disorders, v. 305, p. 28-36, 2022. doi: 10.1016/j.jad.2021.12.109. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34965397/. Acesso em: 08 set. 2022.

ANDREWS, Gavin; HOBBS, Megan J.; BORKOVEC, Thomas D.; BEESDO, Katja; CRASKE, Michelle G.; HEIMBERG, Richard G.; RAPEE, Ronald M.; RUSCIO, Ayelet Meron; STANLEY, Melinda A. Generalized worry disorder: a review of DSM‐IV generalized anxiety disorder and options for DSM‐V. Depression and anxiety,v.27, n. 2,p. 134-147, 2010. DOI: https://doi.org/10.1002/da.20658. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/da.20658 Acesso em: 15 set. 2022

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 1. ed. Washington, DC: American Psychiatric Association, 1952.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM-2: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 2. ed. Washington, DC: American Psychiatric Association, 1968.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. DSM IV: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. 4. ed. Washington, DC: American Psychiatric Association, 1998.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION - APA. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Porto Alegre: Artmed, 2014.

CAMBRIDGE DICTIONARY.Anxiety. Cambridge University Press. 2022 Disponível em: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/anxiety Acesso em 15 set. 2022.

CROCQ, Marc-Antoine. A history of anxiety: from Hippocrates to DSM. Dialogues in clinical neuroscience, v.17, n.3, p. 319-325, 2015. DOI: https://doi.org/10.31887/DCNS.2015.17.3/macrocq Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.31887/DCNS.2015.17.3/macrocq Acesso em: 15 set. 2022

AINSWORTH, M. L. Attachments across the life span. Bull. N. Y. Acad. Med., Nova York, ano 1958, v. 61, n. 9, p. 792-812.

ALMEIDA, S. S. Violência de gênero e políticas públicas. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2007.

BOWEN, M. Alcoholism as viewed through family systems theory and family psychotherapy. Ann. N. Y. Acad. Sci., p. 115-122, 1974. DOI: 10.1111/j.1749-6632.1974.tb40288.x. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/4523792/. Acesso em: 22 ago. 2022.

FALS-STEWART, W. The occurrence of partner physical aggression on days of alcohol consumption:: a longitudinal diary study. Journal of Consulting and Clinical Psychology, v. 71, n. 1, p. 41-52, 2003. DOI: 10.1037//0022-006x.71.1.41. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12602424/. Acesso em: 22 ago. 2022.

FIEST, J.; FIEST G. J.; ROBERTS, T. Teorias da personalidade. 8. ed. rev. Porto Alegre: AMGH, 2015. 429 p. ISBN 978-85-8055-460-1.

FLORIANÓPOLIS. Secretaria Municipal de Saúde. Protocolo de atenção em saúde mental. Tubarão: Ed. Copiart, 2010. 72p. ISBN 978-85-99554-41-8. Disponível em: http://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/05_08_2011_9.41.44.1bf62fa463bec5495279a63c16ed417f.pdf. Acesso em : 20 ago. 2022.

HALL, C. W.; WEBSTER, R. E. Risk factors among adult children of alcoholics. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy, v. 3, n. 4, p. 494-511, 2018. DOI: https://doi.org/10.1037/h0100819. Disponível em: https://psycnet.apa.org/fulltext/2008-06146-003.html. Acesso em : 20 ago. 2022.

HARTER, S. L. Psychosocial adjustment of adult children of alcoholics: A review of the recent empirical literature. Clinical Psychology Review, Texas Tech University, Lubbock, TX USA,, v. 20, n. 3, p. 311-337, 2000. DOI: 10.1016/s0272-7358(98)00084-1. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10779897/. Acesso em: 22 ago. 2022

HUNOT, V. et al. Psychological therapies for generalised anxiety disorder. Cochrane Database Syst Rev, 2007. DOI: https://doi.org/10.1002/14651858.CD001848.pub4. Disponível em: https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD001848.pub4/full. Acesso em: 20 ago. 2022.

KELLEY, M. et al. Parental alcoholism: Relationships to adult attachment in college women and men. Addictive Behaviors, v. 29, n. 8, p. 1633-1636, 2004. DOI: 10.1016/j.addbeh.2004.02.064. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15451130/. Acesso em: 22 ago. 2022.

LEDERMAN, O. et al. Does exercise improve sleep quality in individuals with mental illness? A systematic review and meta-analysis. Journal of Psychiatric Research, v. 103, p. 96-106, 2019. DOI: 10.1016/j.jpsychires.2018.11.004. Disponivel em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30513490/#:~:text=Eight%20RCT%27s%20were%20included%20in,%2C%20I2%20%3D%2091.15%25). Acesso em: 22 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Violência intrafamiliar: orientações para prática em serviço. Brasília. 2002.

MURIS, P.; JONG, P. J.; ENGELEN, S. Relationships between neuroticism, attentional control, and anxiety disorders symptoms in non-clinical children. Personality and Individual Differences, v. 34, p. 789-797, 2004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.10.007. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886903004094?via%3Dihub. Acesso em: 20 ago. 2022.

NATIONAL INSTITUTE FOR HEALTH AND CARE EXCELLENCE. Generalized Anxiety Disorder and Panic Disorder in Adults: Management (CG113). National Institute for Health and Clinical Excellence. Londres. 2020. Disponível em: https://www.nice.org.uk/guidance/cg113. Acesso em: 22 ago. 2022.

ØVERLIEN, C. Children exposed to domestic violence: Conclusions from the literature and challenges ahead. Journal of Social Work, v. 10, n. 1, p. 80-97, 2009. DOI: https://doi.org/10.1177/1468017309350663. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1468017309350663. Acesso em 22 de ago. 2022.

PASTERNAK, A.; SCHIER, K. The role reversal in the families of Adult Children of Alcoholics. Archives of Psychiatry and Psychotherapy, v. 3, p. 51-57, 2012. DIsponivel em: http://www.archivespp.pl/uploads/images/2012_14_3/Pasternak51_ArchivesPP_3_2012.pdf. Acesso em 22 ago. 2022.

PESCE, R. P. et al. Risco e proteção: em busca de um equilíbrio promotor de resiliência. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 20, n. 2, p. 135-143, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-37722004000200006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/6KqsqJFSQrd59ZkL8Y3GJ3B/?lang=pt. Acesso em: 31 ago. 2022.

RUTTER, M.; QUINTON, D. Long-term follow-up of women institutionalized in childhood: Factors promoting good functioning in adult life. British Journal of Developmental Psychology, v. 18, p. 225-234, 1984. DOI: https://doi.org/10.1111/j.2044-835X.1984.tb00925.x. Disponível em: https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.2044-835X.1984.tb00925.x. Acesso em 22 de ago. 2022.

SKOWRON, E. A.; DENDY, A. K. Differentiation of self and attachment in adulthood: Relational correlates of effortful control. Contemporary Family Therapy: An International Journal, v. 26, n. 3, p. 337, 2004. DOI: https://doi.org/10.1023/B:COFT.0000037919.63750.9d. Disponível em: https://psycnet.apa.org/record/2004-17862-008. Acesso em 22 de ago. 2022.

TEDGÂRD, E.: RÅSTAM, M.; WIRTERG, I. An upbringing with substance-abusing parents: Experiences of parentification and dysfunctional communication. Nordic Studies On Alcohol and Drugs, v. 36, p. 223-247, 2018. DOI:

https://doi.org/10.1177/145507251881430. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1455072518814308. Acesso em 22 de ago. 2022.

WOLFE, D.A. et al. The effects of children‘s exposure to domestic violence: a meta-analysis and critique. Clinical Child and Family Psychology Review, v. 6, n. 3, p. 171-87, 2003. DOI: 10.1023/a:1024910416164. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14620578/. Acesso em 22 de ago. 2022.

Downloads

Published

October 10, 2023

Details about this monograph

ISBN-13 (15)

978-65-5942-211-1